Verlaag je stresslevel en slaap beter. Waar je bij andere oefeningen je spieren aanspant, laat je bij yin yoga zoveel mogelijk spieren en spanning los. Dat klinkt toch heerlijk!? En dat ondervinden er meer, yin is in! 

Yin yoga is heel fijn om ’s avonds voor je gaat slapen te doen, in je bed of op een matje om je lichaam en hoofd alvast in een rustige staat te krijgen. Je zult merken dat je beter slaapt en energieker opstaat. Je richt je bij Yin yoga op het bindweefsel, je gewrichten en je energie, en dit doe je zittend of liggend. Het is een soort massage voor je lijf die je zelf creëert, waarbij je gebruik maakt van je eigen zwaartekracht om te kunnen ontspannen. Dat maakt yin yoga meteen ook geschikt voor iedereen. Door te vertragen en je over te geven aan een houding verrijk je de kwaliteit van je eigen energie.

Door yin oefeningen oefen je druk (compressie) of rek (tension) uit op je bindweefsel en dit stimuleert de aanmaak van hyaluronzuur en energie. Dat werkt als volgt:
Hyaluronzuur is een lichaamseigen stof en wordt geproduceerd om de gewrichten in ons lichaam goed gesmeerd te houden. Door Yin oefeningen worden je bindweefsel en gewrichten dus letterlijk meer gehydrateerd. En dan voel je je soepeler, flexibeler, sterker. Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde stimuleert Yin ook je energie en meridianen.
Meridianen zijn als het ware je waterlijnen langs en in het bindweefsel waar je levensenergie doorheen loopt. Door de rek of druk op je bindweefsel stimuleer je dus ook bepaalde energiebanen, waardoor je meer balans in je dagelijkse vitaliteit en emoties kunt ervaren.

Dit alles bereik door je door een langere tijd, tussen de 3 en 5 minuten,in een houding blijven. En ja, dit is soms lang. Maar dat is juist de kracht! Je lichaam groeit als het ware in de houding en zo creëer je ontspanning. Juist door de langere tijd in stilte en rust in een houding neemt de weerstand, die je in eerste instantie vaak voelt, ook echt af.
Je leert je eigen weerstand en ongemak kennen en er ook met een afstand naar te kijken zonder er direct naar te handelen. En als je regelmatig oefent, word je steeds bewuster van jezelf en van je lichaam. Je werkt dus niet alleen aan je lijf, maar ook aan je focus. Yoga wordt daarom ook wel moving mediation genoemd. De effecten zijn absoluut voelbaar en merkbaar als je van de mat afstapt. Je bent beter in contact met je lichaam en in staat om bewuster om te gaan met situaties en stress, omdat je leert om te observeren en niet altijd direct te reageren. 

Als je gaat slapen is het heerlijk om je hoofd rust te geven, door je lijf aandacht te geven. Ik heb alvast een fijne serie yin yoga oefeningen voor je op een rij gezet die je in bed kunt doen. Namasté

Video: Engelse uitleg over bindweefsel, mooie voorbeelden hoe de ‘Fuzz’ = bindweefsel er in je lichaam uit ziet.
Foto: Rosan Oosterom, door Martin Woods

Gerelateerde Artikelen

Slapen in een digitale wereld

Vorig jaar was ik op zoek naar een nieuwe bril en toe aan nieuwe lenzen. En tijdens mijn oogmeting bij de opticien sprak ik over mijn vermoeide ogen, last van een fel computerscherm (ik heb grote pupillen en zet de helderheid altijd al lager dan iedereen bij ons...

Lees meer

Get the sleep you want!

Donderdagavond 14 maart a.s. organiseren we een bijzonder event! Voorafgaand aan de Internationale Dag van de Slaap op 15 maart 2019, organiseer ik, samen met Hanneke Peeters van Rock Your World en Eliane Bernhard van House of Deeprelax een uniek event in samenwerking...

Lees meer
Met je ogen dicht een groter geluk bereiken

 

 

©2019 Happy Sleeper | Disclaimer  &  Privacy