Vorig jaar was ik op zoek naar een nieuwe bril en toe aan nieuwe lenzen. En tijdens mijn oogmeting bij de opticien sprak ik over mijn vermoeide ogen, last van een fel computerscherm (ik heb grote pupillen en zet de helderheid altijd al lager dan iedereen bij ons thuis) en over verminderd zicht als ik ’s avonds moet rijden. Met daarbij de vraag wat er aan te doen is met betrekking tot de keuze voor lenzen of bril. Mijn opticien begon over het effect van blauw licht op m’n ogen, oogvermoeidheid en slapeloosheid. En toen werd het gesprek interessant voor Happy Sleeper!

Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gebruiken we schermen, groot en klein, zowel op het werk als privé. En omdat de afstand bij het gebruik van de meeste apparaten vrij beperkt is, worden je ogen in toenemende mate blootgesteld aan licht dat door beeldschermen wordt uitgestraald. Bovendien worden je ogen dan ook intensief gebruikt en moeten ze voortdurend wisselen tussen foto’s, illustraties, tekst en bewegende beelden. En dat vaak razendsnel. Het is dan ook niet vreemd dat er klachten zijn als geïrriteerde ogen, droge ogen, wazig zicht, hoofdpijn, pijn in rug/nek/schouders en vermoeidheid. Alle LCD en LED schermen verspreiden kunstlicht  en een onderdeel van dit licht is blauw licht, bekend als High Energy Visible Light (HEV), ofwel ‘hoog energetisch zichtbaar licht’. Naarmate de kwaliteit van onze schermen toeneemt, verspreiden ze ook meer blauw licht.

Blauw licht is op zich een natuurlijk verschijnsel. Het is ook aanwezig in daglicht en het helpt je wakker te blijven.  ’s Avonds als de zon onder gaat, wordt het licht meer rood en krijgen je hersenen een seintje voor aanmaak van melatonine, ook wel het slaaphormoon genoemd. Je lichaam krijgt dus een natuurlijk seintje dat het het zich klaar mag maken voor de nacht. Blauw licht onderdrukt echter de aanmaak van melatonine. Door het gebruik van felle schermen in de avond en blootstelling aan veel blauw (kunst)licht kun je je slaap-waak-ritme in de war brengen en dit kan het normale proces van in slaap vallen vertragen. Nogmaals kan, want het RIVM rapport van maart 2019 laat ook wat anders zien; de lichtintensiteit van schermen is minder verontrustend dan je misschien zou denken. Wát je doet op je smartphone zou weleens de belangrijkste reden kunnen zijn of je moeilijk in slaap komt of niet. En omgevingslicht is minstens zo belangrijk is als het schermlicht. 

Ik help mijn ogen en brein overdag door al mijn schermen iets ‘warmer’ kleuren, dat kijkt voor mij sowieso rustiger. En in de avond na 21u dimmen we automatisch onze lampen in huis. Voor ons ideaal en het werkt echt!   De hele dag rustiger kijken en verminderde blootstelling aan blauw kunstlicht in de avond helpt mij om gehoor te geven aan mijn natuurlijke ritme, mijn biologische klok, op tijd naar te bed gaan en me ’s ochtends meer uitgerust voelen.

Zie hieronder een sreenshot van mijn beeldscherm instelling (Apple > systeemvoorkeuren > beeldschermen > Nightshift setting). Je kunt ervoor kiezen om dit vanaf zonsondergang in te stellen. Dan kleurt je beeldscherm automatisch warmer na zonsondergang. Of je kunt, zoals ik, kiezen voor een manuele instelling. Deze instelling gebruik ik ook standaard op m’n telefoon.

Voor brildragers is er ook nog een andere oplossing voor vermoeide ogen. Onderzoek heeft aangetoond dat 83% van de brildragers oogklachten ervaart bij het gebruik van digitale apparaten. Voor deze grote groep is een blauwlicht-filter-bril mogelijk een ideale oplossing. Dan filter je niet alleen het licht van je schermen, maar ook gedurende de dag. Mijn opticien tipte HOYA, een van de grootste wereldwijde leveranciers van oogoptiek oplossingen is in Azië al grootleverancier van brillenglazen met BlueControl. Deze coating neutraliseert het blauwe licht dat door schermen wordt uitgestraald, waardoor vermoeidheid en overbelasting van ogen wordt voorkomen en je zicht comfortabeler wordt. 

 

Gerelateerde Artikelen

Meer aandacht voor het belang van slaap!

Omdat ik met Happy Sleeper mijn missie heb gevonden, namelijk meer bewustzijn creëren rondom het belang van slaap, zal je begrijpen dat ik vorige week heel erg blij was met een uitnodiging voor een item over slaapproblemen in Nederland.  Ik mocht live op RTL4...

Lees meer

Get the sleep you want!

Donderdagavond 14 maart a.s. organiseren we een bijzonder event! Voorafgaand aan de Internationale Dag van de Slaap op 15 maart 2019, organiseer ik, samen met Hanneke Peeters van Rock Your World en Eliane Bernhard van House of Deeprelax een uniek event in samenwerking...

Lees meer
Met je ogen dicht een groter geluk bereiken

 

 

©2019 Happy Sleeper | Disclaimer  &  Privacy