Susanne Willekes van The Sleep Agency is de eerste Kinderslaapcoach van Nederland en momenteel veel gevraagd. En ik snap wel waarom! Slaapgebrek hoort er uiteraard wel bij als je een jonge ouder bent. Maar wat als jouw kind niet slaapt en je zo langzamerhand radeloos bent, omdat je alles hebt geprobeerd en niets werkt?
Met haar coaching praktijk begeleidt Susanne ouders met kids van 4 maanden tot 6 jaar die niet goed slapen. Onlangs bracht ze ook haar eerste boek Slaap! uit en helpt op deze manier nog veel meer ouders die wel wat hulp kunnen gebruiken. Op Happy Sleeper zal Susanne op regelmatige basis haar Tips & Tricks met je delen.

Hoe werkt het bioritme van je kind en hoe ga jij daarmee om?

Als je baby net geboren wordt heeft hij nog geen duidelijk dag- en nachtritme. Een beetje alsof je baby met een jetlag ter wereld komt. Aanvankelijk is je baby’s slaap-waakritme uitgesmeerd over 24 uur. Een duidelijker ritme van slaapjes overdag en slapen ’s nachts heeft even tijd nodig.
Met gemiddeld 6-8 weken ontstaat er een ritme van wat meer wakker zijn overdag en wat meer uren slapen in de nacht (dit geldt voor een voldragen baby) en dit heeft te maken met het ontwikkelen van een circadiaan ritme, oftewel de biologische klok. De biologische klok is bepalend voor wanneer je baby slaapt en wakker is. Ons bioritme is afgestemd op daglicht, op het op- en ondergaan van de zon en ons lichaam gebruikt deze signalen om ons slaapgedrag en energieniveau te regelen.
In slaap vallen als je interne klok op ‘wakker’ staat is moeilijk, net als wakker worden als je lichaam op ‘slaap’ staat. Slaap heeft niet het gewenste herstellende vermogen, wat betekent dat je je niet zo uitgerust voelt, als je niet ‘op de klok’ slaapt en dus afwijkt van je interne ritme. ┬áHet slaapritme van baby’s ontwikkelt zich vanaf een paar weken na de geboorte en houdt aan totdat hij een maand of zes is. Het is dus logisch dat niet iedere baby zomaar enkele weken na de geboorte doorslaapt.
Kun je als ouder, naast de tijd die het kost voor je baby om naar de zogeheten slaapvolwassenheid toe te werken, nog iets doen aan betere nachten en langere rukken slaap? Jazeker! Je kan hem een duwtje in de juiste richting geven, hieronder geef Susanne een aantal tips:

  1. Ritme & regelmaat. Om goede slaap te waarborgen kan het enorm bijdragen als je je kindje vanaf zes weken in een ritme probeert brengen waarbij hij elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat (tussen 18.00 en 20.00 uur is ‘normaal’ voor een baby vanaf een week of 6) en rond dezelfde tijd ’s ochtends wakker wordt. Je baby voelt zich dan ook beter en meer uitgerust.
  2. Bedtijdroutine. Een voorspelbaarheid van een vaste routine is belangrijk voor goede slaap, overdag en ’s nachts. Een vaste routine houdt de interne klok op peil. Zo weten de hersenen wanneer ze het slaaphormoon melatonine moeten aanmaken om zich voor te bereiden op slaap.
  3. ‘Vaste’ voedingsmomenten per dag. Laat je baby overdag niet voorbij voedingen slapen, je wil uiteindelijk dat hij die ene langere ruk ’s nachts gaat maken en geen voedingen ’s nachts hoeft in te halen.
  4. Rust in de nacht. Houd het ’s nachts rustig en zo saai mogelijk, en geef daarmee de boodschap dat het tijd is om weer te gaan slapen.
  5. Daglicht. Begin ’s ochtends – het liefst ergens tussen 6.00 en 7.30 uur – met de dag door de gordijnen en ramen te openen en de lichten aan te doen.
  6. Speeltijd. Tussen de slaapjes in spelen en naar buiten gaan helpt je baby ontwikkelen en ook zijn nachtrust bevorderen.

Susanne: “Tim sliep bijvoorbeeld vanaf zijn geboorte korte rukken en was veel wakker ’s nachts. Hij sliep alleen als zijn ouders met hem liepen of hem in slaap voedden. Nadat hij 6 maanden oud was werd ook de bedtijd een ramp, ook aan de borst. Uiteindelijk sliep hij elke avond pas om 22.00 uur en werd bijna elk uur wakker om te willen drinken. Om toe te werken naar betere en minder gebroken nachten voor het hele gezin, zijn we zijn bioritme gaan aanpassen. Langzaam toewerken naar opstaan om 8.00 uur ’s ochtends, in combinatie met het stapsgewijs vervroegen van zijn bedtijd. Na twee weken tijd sliep Tim elke nacht van 18.30/18.45 uur tot 6.30 / 7.00 uur in de ochtend. Niet alleen wordt hij nog maar 1x ’s avonds wakker voor een voeding en slaapt hij verder op eigen kracht de nachten door, maar slaapt hij ook meer op zijn interne klok waardoor de kwaliteit van zijn slaap enorm verbeterd is en hij veel uitgeruster is.”

Susanne heeft een goedlopende praktijk, waarin ze al meer dan 350 gezinnen met succes heeft geholpen.
Wil je meer informatie? Ga dan naar de site van The Sleep Agency

Ik ben Susanne Willekes, een voormalig slapeloze moeder en sinds juli 2015 gecertificeerd Gentle Sleep Coach. Als eerste gecertificeerde Nederlandse Kinderslaapcoach prijs ik me gelukkig dat ik met zoveel families mag werken aan de verbetering van hun nachtrust, en in vele gevallen ook hun gezonde state of mind.